Mi a helyzet a magyarországi elektromos buszokkal? 2. rész

Mi az elektromos autóbuszok jövője?

Jelenleg hazánkban megközelítőleg 11 000 közforgalmú autóbusz közlekedik. A KSH adatai szerint e buszoknak az átlagéletkora 13,3 év, a járműállomány 78,5%-a pedig tíz év feletti. Még mindig majdnem 2500 darab, 20 év feletti Ikarus rója az utakat, ezek mindegyike elavult, és régóta cserére érett.

2022-től viszont nem lehet dízel buszokat beszerezni. Ha az ősrégi és rossz műszaki állapotú buszállományból indulunk ki, ez üdvözlendő döntés. Csak az nem világos, hogy helyettük az egyébként összehasonlíthatatlanul kevésbé környezetszennyező, Euro 6d dízelmotorral szerelt buszok vásárlását miért kell tiltani? 

Ugyanannyi pénzből feleannyi elektromos buszt lehet vásárolni, mint dízelt, ezeknek a hatótávolsága is fele a dízel buszokénak. Ráadásul olyan buszokról van szó, amelyeknek még nincs meg az üzemeltetési háttere, a hozzá tartozó szakembergárdával. A dízeltiltástól rövid távon a magyar járműgyártók sem kerülnek jobb helyzetbe, hiszen nem gyártanak villanybuszokat. 

Jó alternatíva lehetne a CNG-s busz, van is belőlük néhány hazánkban, de a hazai üzemeltetési kultúra mellett ezek is hamar kikopnak a forgalomból. A BKV például kivonja a 22 darab Mercedes Citaro CNG-t, ugyanis a gáztartályok vizsgája lejárt, új tartályokat kellene beszerezni, de senki sem jelentkezett a BKV tendereire. 

Ezek a CNG Citarók nem fognak hiányozni a városnak, borzalmas állapotban vannak, és van köztük már húsz éves is. Ezek a buszok speciális infrastruktúrát igényelnek, és az áruk is magas, annyiba kerülnek, mint egy hibrid busz, a gáztartályok vizsgája pedig tízévente lejár.

Az elektromos buszok technikája ma még ugyanúgy nem alkalmas a dízelek teljes kiváltására, mint a személyautóknál. A buszoknak üzembiztosan járniuk kell télen-nyáron.

Elektromos buszokat ma még csak korlátozott alkalmazásra (belvárosi részek, sétáló negyedek, stb.) érdemes venni, próba és pilot-projektek keretében. Ha pedig tényleg fontos szempont a környezetvédelem, akkor egyáltalán nem lenne butaság a trolibuszos vonalakat és azok infrastruktúráját fejleszteni. Szomorú, de jelenleg az akkumulátoros elektromos buszokban még nincs meg az a potenciál, hogy miattuk teljesen megtilthassuk a dízelek vásárlását.

(A totalcar.hu cikke nyomán, kép is onnan.)

Bármi is lesz az elektromos buszok sorsa a jövőben, a Ridemann márka autóbuszalkatrész-készlete prémium minőségű megoldást kínál, és minden igényt kielégít. Kattints ide a kínálatért!

2020.02.15-ig tartó akciónkban az Új márkához ajándék is dukál

Napok
Órák
Percek
Másodpercek

első ridemann rendelésed mellé most ajándékot adunk

  • Ha február 15-ig nettó 10 000 Ft felett rendelsz oldalunkról RideMann buszalkatrészt, akkor egy fantasztikus Gyulai szarvaskolbász csomagot adunk Neked ajándékba.

Ajándék Neked a Ridemanntól minden negyedévben!

Töltsd ki az alábbi űrlapot és hamarosan postázzuk a megadott címre az első példányt.

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.